M ile başlayan hadisler
Mümin İkikez Aldanmaz
Ebu Hureyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:
لَا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ
"Mü'min, bir (yılanın) deliğinden iki defa sokulmaz (aldatılmaz)." Buhari, Edeb 83; Müslim, Zühd 63, (2998); Ebu Davud, Edeb 34, (4862).
Mümin müminin aynasıdır
Hz Enes bin Malik r.a Peygamberimiz şöyle buyururdu: الْمُؤْمِنُ مِرَآةُ الْمُؤْمِنِ Mümin müminin aynasıdır. Buhari ve Müslim; Bezzar, Müsned hadis no: 1767.
Müminin Niyeti Amelinden Daha Hayırlıdır
Hz Enes bin Malik r.a Peygamberimiz şöyle buyururdu:
نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ أَبْلَغَ مِنْ عَمَلِهِ
Müminin niyeti amelinden daha açıktır. Beyhak, Şuabul İman hadis no: 6361; Ebu Şeyh Esbahani, Emselül Hadis hadis no: 47. Beyhaki: Hadis zaiftir dedi.
Hz Nevvas bin Kalabi r.a deki Peygamber efendimizin şöyle buyurdu: نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَعَمَلُ الْمُنَافِقِ خَيْرٌ مِنْ نِيَّتِهِ ، وَكُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى نِيَّتِهِ، فَإِذَا عَمِلَ الْمُؤْمِنُ عَمَلا نَارَ فِي قَلْبِهِ نُورٌ
Müminin niyeti amelinden hayırlıdır ve Münafığın ise niyeti amelinden daha kötüdür.Herkes niye üzere amel eder. Mümin bir mel işlediğinde kalbinde bir nur yanar”.
Taberani, Mucemül Kebir hadis no: 5805. Hadis zaiftir iki sebepten Birincisi: Yahya bin Kesir Mestur bir Ravidir. Buhari Tarihül Kebirinde İbn Hibban ise sikkatta ondan bahsetmekteler güvenirlik durumu hakkında leyh ve aleyhinde bir şey söylemediler. Bu nedenle İbn Hacer Mestur (hadisin üzerinden durulur) demiştir. Lakin İmam Ebu Hanife rahimullaha göre asıl olan cerhin olmamasıdır. İkinci olarakta Ravi Hakim bin İyyad Cerşi hakkında Heysüme dediki: Hakkında hiçbir malumata ulaşamadım bilmiyorum o kimdir bu tür ravilere meçhul veya meçhulü ayn denir.
Münafığa efendi demeyin
Hz. Büreyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:
لَا تَقُولُوا لِلْمُنَافِقِ سَيِّدٌ فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ سَيِّدًا فَقَدْ أَسْخَطْتُمْ رَبَّكُمْ
"Münafığa "efendi" demeyin. Zira eğer o, seyyid olursa Allah'ı kızdırırsınız." Ebu Davud, Edeb 83, (4977).
AÇIKLAMA:
Seyyid: Efendi, sahib manasına gelir. Bu sebeple, bir gruba veya bir köleye veya bir emvale sahip olan kimseye seyyid denmektedir. Bunun dilimizdeki en yakın karşılığı efendidir. Yerine göre ağa kelimesi de kullanılabilir.
Seyyid kelimesi, birisi hakkında kullanmak tazim, yani o kimseyi büyüklemek manasını ifade ettiği için Allah'ın gadabına sebep olmaktadır. Çünkü İlahî ölçüler nazarında, münafık ta'zime müstehak olmayanlardandır. Çünkü o kendisine yalan ve nifakı prensip edinmiştir, hiç böyle birisi saygıya, efendiliğe müstehak olur mu?
Hadisin şu manaya geldiği de söylenmiştir: "Eğer münafık, size efendi olursa, ona itaat etmeniz gerekecek, ona itaat edecek olursanız Rabbinizi kızdırmış olacaksınız" veya: "Münafığa efendi demeyin, eğer ona efendi derseniz Rabbinizi kendinize kızdırmış olursunuz."
Yorumlar -
Yorum Yaz